2012. Október 16.

Econventio konferencia

Az Állami Számvevőszék székházában rendezték meg az ECONVENTIO KONFERENCIÁT, melyen részt vett Dr. Hoffmann Rózsa államtitkár asszony is.

A konferencián az Econventio Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karával közösen végzett 2012-es ECONVENTIO TESZT nevű pénzügyi felmérés eredményeinek ismertetésére és az ebből készült tanulmány bemutatására került sor.

Az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara által létrehozott kutatócsoport 2012-ben, immáron második alkalommal vizsgálta középiskolások pénzügyi kultúráját. 2012 tavaszán több, mint 10500 diák töltötte ki az ECONVENTIO TESZT-et. Ebből fakadóan jelenleg hazánkban ez a legnagyobb mintavétellel lezajlott, fiatalok pénzügyi kultúráját vizsgáló kutatás.

Az RTL híradó riportja az ECONVENTIO TESZT-ről

A konferenciát a rendezvény fővédnöke, Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke nyitotta meg. Megnyitójában Domokos László ÁSZ elnök rámutatott, hogy Magyarországot széles körben jellemzi a pénzügyi ismereteknek, a tervezésnek és az előrelátásnak a hiánya. Erre utal, hogy az elmúlt években tömegek váltak kiszolgáltatottá egy-egy rossz pénzügyi, vagy hiteldöntés miatt. Domokos László szerint ezért kiemelten fontos hogy a pénzügyi kompetenciák és a pénzügyi cselekvések harmóniába kerüljenek. Hozzátette: már a középiskolában meg kell tanulni például, hogyan néz ki egy szerződés, mi az a devizaárfolyam, mit jelent a pénzügyi függés, és miképp lehet az életünket pénzügyi szempontból is megtervezni.

Domokos László: A számvevőszéknek elemi érdeke, hogy javuljon a pénzügyi tudatosság

Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a konferencián elmondta: a kormány elkötelezett a pénzügyi ismeretek oktatása terén. Ezért a területet a 2012 áprilisában elfogadott Nemzeti Alaptanterv is prioritásként kezeli. Az államtitkár ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy a 2013. szeptember elsején induló tanévben a társadalomismeret, a történelem, a földrajz, a matematika valamint az idegen nyelv tantárgyak mindegyikébe beépül a pénzügyi-, gazdasági ismeretek oktatása. Emellett szabad időkeretben önálló tantárgyként is oktathatják a tananyagot az iskolák.

Hoffmann Rózsa szerint szükséges a civil széféra bevonása a pénzügyi ismeretek fejlesztéséhez

Az oktatásért felelős államtitkár kifejtette: nagy szükség lenne arra, hogy gyakorlati tapasztalatokat is szerezhessenek a diákok egyrészt az iskolák által szervezett módon, másrészt akár a civil szféra bevonásával, például úgy, hogy a diákokkal olyan helyekre látogassanak, ahol megismerkedhetnek a pénzvilág működésével. Hoffmann Rózsa kitért arra is, hogy fontosnak tartja a felnőtt lakosság állandó képzését is, de nem az iskolarendszeren belül.

Sápi Ákos, az Econventio elnöke: célunk a diákok pénzügyi ismereteinek bővítése

Sápi Ákos, az Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület elnöke elmondta, hogy a szervezetet elsősorban pénzügyekkel foglakozó szakemberek hozták létre, azzal a céllal, hogy a hétköznapokban használható pénzügyi ismereteket népszerűsítsék, az általános pénzügyi intelligenciát fejlesszék. Az egyesület elnöke hozzátette: azt tűzték ki célul, hogy minden évben megmérik, és egyúttal fejlesztik is a diákok pénzügyi ismereteit. Ezt a munkát szakmai együttműködő partnerükkel, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karával szoros együttműködésben végzik. A közösen felállított kutatócsoport megalkotta az ECONVENTIO INDEX-et, amely 100-es skálán képes mérni és kimutatni a pénzügyi ismeretek, és a pénzügyi attitűd, azaz az egyénben lejátszódó döntésmechanizmus összefüggéseit.

Kovács Péter ismerteti a felmérés eredményeit

A kutatás eredményeit Dr. Kovács Péter a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának docense ismertette a konferencián, illetve a sajtótájékoztatón. Ebből egyebek mellett az derült ki, hogy a középiskolások átlagteljesítménye az ECONVENTIO INDEX 100-as skáláján 45 pontos, „ami nem nevezhető jónak". A diákok jelentős része nem tanult pénzügyi ismereteket, akik pedig tanultak, azoknak egy része nem tudja a tárgyi tudást „a hétköznapi élet problémáiban megfelelően kiaknázni".
A középiskolások pénzügyi ismereteinek négy fő forrása az otthon látottak (40%), az iskolában tanultak (20%), az internetes információforrások (10%), valamint a saját tapasztalatuk (10%) - derült ki a kutatásból. A felmérés szerint a középiskolások 64 százaléka tartja fontosnak, hogy az ember félretegyen, amikor megkapja a fizetését, 24 százalékuk szerint pedig akkor, ha a hónap végén is marad pénze.

A konferenciát követő sajtótájékoztató

Az ECONVENTIO sajtó összefoglalója letölthető INNEN.
Az Econventio - SZTE közös kutatócsoportjának sajtó összefoglalója letölthető INNEN.
Az ÁLLAMI SZÁMVEVŐSZÉK és HOFFMAN RÓZSA sajtó összefoglalója letölthető INNEN.

A 2012-es ECONVENTIO INDEX teljes tanulmánya letölthető INNEN.

A képekre kattintva fotógaléria nyílik.

Ossza meg ismerőseivel:
Iwiw Facebook Twitter Tumblr Google